به گزارش خبرواقعی، وزارت خارجه آمریکا امروز اعلام کرد تحریمهای تازه آمریکا را علیه «یک شبکه ایرانی» اعمال کرده است. واشنگتن ادعا میکند این شبکه با استفاده از روشهای فریبکارانه، شرکتهای آمریکایی را هدف قرار داده و برای دستیابی به فناوریهای حساس به سود وزارت دفاع ایران فعالیت میکرده است. جالب اینجاست که این اقدام در میانه […]
به گزارش خبرواقعی، وزارت خارجه آمریکا امروز اعلام کرد تحریمهای تازه آمریکا را علیه «یک شبکه ایرانی» اعمال کرده است. واشنگتن ادعا میکند این شبکه با استفاده از روشهای فریبکارانه، شرکتهای آمریکایی را هدف قرار داده و برای دستیابی به فناوریهای حساس به سود وزارت دفاع ایران فعالیت میکرده است. جالب اینجاست که این اقدام در میانه مذاکرات برای امضای یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا انجام شده است.
«شبکه موهوم» یا بهانه جدید برای تحریم؟
عملیات «خشم اقتصادی» و هماهنگی با افبیآی
در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است: «امروز، در چارچوب عملیات «خشم اقتصادی» و با هماهنگی وزارت بازرگانی آمریکا و دفتر میدانی افبیآی در لسآنجلس، وزارت خزانهداری آمریکا علیه یک شبکه تأمینکننده مستقر در ایران اقدام کرد.» اما نکته قابل تأمل، عدم ارائه هرگونه سند یا مدرک معتبر توسط آمریکاست. تحریمهای تازه آمریکا همچون بسیاری از اقدامات قبلی، بر اساس «ادعا» و نه «اثبات» استوار است.
جایزه ۱۵ میلیون دلاری برای مختل کردن یک شبکه «ادعایی»
وزارت خارجه آمریکا همچنین از اختصاص جایزهای تا سقف ۱۵ میلیون دلار برای اطلاعاتی که به مختل شدن این شبکه منجر شود، خبر داد. این رقم قابل توجه نشان میدهد واشنگتن چقدر روی این پرونده هزینه میکند. اما سؤال اینجاست: اگر این شبکه واقعاً وجود دارد، چرا آمریکا مدارک محکمی ارائه نمیدهد؟ به عبارت دیگر، تحریمهای تازه آمریکا بیش از آنکه مبتنی بر واقعیت باشد، مبتنی بر فضاسازی رسانهای و روانی است.
سه اقدام تحریمی در یک هفته؛ همزمان با مذاکرات
تحریم «نهاد آبراه مدیریت خلیج فارس»
تحریمهای تازه آمریکا فقط به همین یک شبکه محدود نمیشود. طی روزهای گذشته و در میانه مذاکرات برای امضای یادداشت تفاهم، واشنگتن سه اقدام تحریمی جداگانه انجام داده است:
۱. پنجشنبه گذشته: دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا نام یک فرد، ۱۶ شرکت و ۸ کشتی را در فهرست تحریمهای مرتبط با ایران قرار داد.
۲. پیش از آن: «نهاد آبراه مدیریت خلیج فارس» که به تازگی برای مدیریت عبور و مرور از تنگه هرمز راهاندازی شده بود، در لیست تحریم آمریکا قرار گرفت.
۳. شامگاه چهارشنبه: وزارت خزانهداری آمریکا به کشورها و شرکتها هشدار داد هرگونه همکاری با ایرلاینهای ایرانی جهت تسهیل تجارت با این کشور ممنوع است.
تناقض آشکار؛ مذاکره و تحریم همزمان
همزمانی تحریمهای تازه آمریکا با روند مذاکرات، سؤالات جدی را در مورد نیات واقعی واشنگتن ایجاد کرده است. از یک سو، مذاکرات برای امضای یادداشت تفاهم جریان دارد. از سوی دیگر، وزارت خارجه و خزانهداری آمریکا با شدت هرچه تمامتر تحریمهای جدید اعمال میکنند. این رویکرد دوگانه، نشانه بدعهدی یا حداقل، نشانه آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا است.
واکنش ایران چه خواهد بود؟
اگرچه مقامات ایرانی تا این لحظه واکنش رسمی نشان ندادهاند، اما بر اساس تجربه گذشته، تهران احتمالاً این اقدامات را محکوم خواهد کرد. تحریمهای تازه آمریکا میتواند مسیر مذاکرات را پیچیدهتر کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این گفته بود: «ما متمرکز بر طراحی و شیوهها بر منافع ملی هستیم. به هر شیوهای که لازم باشد پاسخ دشمن را میدهیم.» اکنون باید دید تیم مذاکرهکننده ایرانی چه واکنشی به این اقدامات همزمان نشان خواهد داد.
تحریمهای تازه آمریکا علیه یک شبکه «موهوم و ادعایی» در حالی اعمال میشود که مذاکرات برای امضای یادداشت تفاهم در جریان است. واشنگتن در عرض یک هفته، سه اقدام تحریمی مجزا انجام داده است: تحریم یک شبکه تأمینکننده ادعایی، تحریم نهاد آبراه مدیریت خلیج فارس، و هشدار به کشورها درباره همکاری با ایرلاینهای ایرانی. این تناقض آشکار، نیات واقعی آمریکا را زیر سؤال میبرد. باید دید مذاکرات تحت تأثیر این اقدامات قرار خواهد گرفت یا خیر.