پایگاه خبری خبرواقعی – روزنامه رمز اقتصاد امروز با گزارشی تکاندهنده فاش کرد: خودرو برقی گروگان بانک مرکزی شده است. سه سال پس از تصویب آییننامه جامع واردات خودروهای برقی، تا پایان آذر ۱۴۰۴ فقط ۹۸۲۷ دستگاه پلاک ملی شده و ۷۴ هزار دستگاه دیگر در بنادر و گمرکات معطل تخصیص ارز ماندهاند. آمارهای تلخ […]
پایگاه خبری خبرواقعی – روزنامه رمز اقتصاد امروز با گزارشی تکاندهنده فاش کرد: خودرو برقی گروگان بانک مرکزی شده است. سه سال پس از تصویب آییننامه جامع واردات خودروهای برقی، تا پایان آذر ۱۴۰۴ فقط ۹۸۲۷ دستگاه پلاک ملی شده و ۷۴ هزار دستگاه دیگر در بنادر و گمرکات معطل تخصیص ارز ماندهاند.
آمارهای تلخ از زبان رمز اقتصاد
رمز اقتصاد با کنار هم گذاشتن دادههای گمرک، سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، بانک مرکزی و توانیر نوشت: از مجموع ۱۰۸۴۰۰ دستگاه ثبتسفارش قطعی، تنها ۹.۱ درصد ترخیص شده و ۹۰.۹ درصد در انتظار ارز یا مجوز مانده است.
بانک مرکزی ارز را قفل کرد
اسناد داخلی بانک مرکزی نشان میدهد در سال ۱۴۰۴ فقط ۳۸۴ میلیون یورو ارز برای خودروهای برقی تخصیص یافته؛ کمتر از یکششم نیاز واقعی.
۲۱ کشتی در انتظار تخلیه
هماکنون ۲۱ فروند کشتی حامل ۱۸۴۰۰ دستگاه خودرو برقی در بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره) و بوشهر لنگر انداخته و روزانه بیش از ۱۱ میلیارد تومان دموراژ پرداخت میکنند.
زیرساخت شارژ؛ تقریباً صفر
توانیر تا ۳۰ آبان فقط ۲۱۹ ایستگاه شارژ نصب کرده که ۱۶۷ مورد آن در تهران است. هدفگذاری ۱۰ هزار ایستگاه تا پایان برنامه هفتم عملاً فراموش شده.
تولید داخلی هم خوابید
ایرانخودرو از تعهد ۳۰ هزار تارا برقی فقط ۱۱۸۰ دستگاه تحویل داد و خط ریرا برقی از تیر کاملاً متوقف شد. سایپا هنوز آریا برقی را در مرحله نمونهسازی نگه داشته است.
پارادوکس تلخ سیاستگذاری
رمز اقتصاد مینویسد: در حالی که دولت برای کاهش آلودگی طرح ترافیک را گسترش میدهد و حتی ممنوعیت تردد خودروهای شخصی را بررسی میکند، سادهترین راهحل – آزادسازی خودروهای برقی – را با سیاستهای ارزی قفل کرده است.
سخن آخر رمز اقتصاد
تا وقتی بانک مرکزی خودرو برقی را «لوکس» بداند، توانیر زیرساخت را جدی نگیرد و وزارت صمت تعرفهها را اصلاح نکند، شهروندان در گروگان آلودگی میمانند و ۷۴ هزار خودروی پاک در گروگان سیاستهای ناهماهنگ.