روزنامه رمز اقتصاد در گزارشی به نقل از جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نوشت: «دپوی بلندمدت کانتینرها در بنادر، بهویژه در مورد کالاهای خطرناک، میتواند پیامدهای فاجعهباری داشته باشد. این روند باید فوراً متوقف شود.» قادری تأکید کرد: «سالهاست که ظرفیت بنادر خشک به عنوان پشتیبان بنادر اصلی […]
روزنامه رمز اقتصاد در گزارشی به نقل از جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نوشت: «دپوی بلندمدت کانتینرها در بنادر، بهویژه در مورد کالاهای خطرناک، میتواند پیامدهای فاجعهباری داشته باشد. این روند باید فوراً متوقف شود.»
قادری تأکید کرد: «سالهاست که ظرفیت بنادر خشک به عنوان پشتیبان بنادر اصلی کشور تعریف شده اما یا بلااستفاده مانده یا به شکل مطلوب بهرهبرداری نمیشود. این در حالی است که انتقال سریع کالاها به این بنادر میتواند گرهگشای بسیاری از مشکلات لجستیکی باشد.»
عدم شناسایی دقیق کالاهای خطرناک
او با اشاره به تخلف برخی واردکنندگان در اظهار کالاهای خطرناک بهعنوان کالاهای عادی گفت: «در صورت وجود سیستمهای اسکن پیشرفته و نظارت مؤثر، این قبیل کالاها اصلاً وارد کشور نمیشدند.»
بلاتکلیفی مدیریتی و بحران پاسخگویی
قادری افزود: «سازمان بنادر ماههاست با سرپرست اداره میشود و وزیر راه هنوز مدیری برای آن تعیین نکرده است. در چنین شرایطی نباید انتظار پاسخگویی و عملکرد مؤثر داشت.»
راهکارهای پیشنهادی قادری
وی در پایان، پنج راهکار برای اصلاح روند فعلی ارائه داد:
-
راهاندازی سامانههای اسکن پیشرفته در مبادی ورودی
-
انتقال مستقیم کانتینرها به بنادر خشک جهت ترخیص
-
ممنوعیت دپوی بلندمدت در بنادر ساحلی
-
تعیین سریع مدیر توانمند برای سازمان بنادر
-
بازبینی کامل در روند ترخیص و کنترل کالاهای خطرناک
به گزارش رمز اقتصاد، مشکلات بنادر کشور نه ناشی از تحریم، بلکه نتیجه مستقیم سوءمدیریت و نبود سیاستگذاری شفاف در وزارت راه است.مسله دپوی کالاهای خطرناک در بنادر راهکارهای مشخصی دارند و تنها نیازمند ارادهای برای اجرا هستند.