به گزارش روزنامه رمزاقتصاد، ترکیه زنگهزور ریلی را کلنگ زده، اما ایران در رشت-آستارا متوقف مانده است. خانم وزیر فقط ژست میگیرد و با وجود دستور رئیسجمهور، هیچ پیشرفتی در تملک اراضی خط ریلی رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر گزارش نمیدهد. روسها بهطور جدی تأمین مالی و اجرای این بخش را دنبال میکنند. ایران فقط […]
به گزارش روزنامه رمزاقتصاد، ترکیه زنگهزور ریلی را کلنگ زده، اما ایران در رشت-آستارا متوقف مانده است. خانم وزیر فقط ژست میگیرد و با وجود دستور رئیسجمهور، هیچ پیشرفتی در تملک اراضی خط ریلی رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر گزارش نمیدهد. روسها بهطور جدی تأمین مالی و اجرای این بخش را دنبال میکنند. ایران فقط ۲۰ کیلومتر از مسیر را به آنها تحویل داده است.
پیشرفت ترکیه در کریدور زنگهزور
بلافاصله پس از توافق صلح بر روی کریدور زنگهزور بین باکو و ایروان، ترکیه با کلنگزنی خط آهن قارص-نخجوان پروژه ۲۲۴ کیلومتری خود را آغاز کرده است. این پروژه برای اتصال مستقیم به باکوی آذربایجان و دور زدن مسیر ایران در ترانزیت منطقه طراحی شده است. مقامات ترکی اعلام میکنند این خط آهن ظرفیت ۵.۵ میلیون مسافر و ۱۵ میلیون تن بار را دارد. در مقابل، پروژه خط ریلی رشت-آستارا که مسکو و سنپترزبورگ را به بندرعباس وصل میکند، پس از سالها با کمترین پیشرفت فیزیکی روبهرو بوده است.
وضعیت پروژه رشت-آستارا
این مسیر ۱۶۲ کیلومتر طول دارد. روسها آمادگی کامل خود را برای تأمین مالی و اجرای آن اعلام کردهاند. با این حال، پس از سالها پیگیری و دستور ویژه رئیسجمهور، وزارت راه و شهرسازی فقط ۲۰ کیلومتر از مسیر را تملک کرده و به روسها تحویل داده است. معاون وزیر راه میگوید طراحی مسیر و پروژه انجام شده است. در مطالعات با روسها به توافق رسیدهایم و صورتجلسه تنظیم کردهایم. مطالعات سطوح مختلفی را شامل میشود. پروژه ریلی رشت-آستارا روی ۱۶۲ کیلومتر اجرا میشود. مسئولان وزارت راه اعلام میکنند در حال حاضر نمیتوان پیشرفت فیزیکی خاصی برای آن در نظر گرفت. کار عمدتاً روی تملک اراضی متمرکز است.
اهمیت راهبردی پروژه
پروژه راهآهن رشت-آستارا جزو پروژههای بزرگ و تکنیکال کشور محسوب میشود. سه کشور روسیه، آذربایجان و ایران آن را پیش میبرند. مذاکرات احداث فقط با روسیه انجام میشود. این راهآهن بهعنوان یکی از پروژههای مهم و راهبردی در حوزه حملونقل، در سالهای اخیر در صدر مطالبات مردم گیلان و فعالان اقتصادی قرار داشته است. این مسیر نقش کلیدی در تکمیل کریدور شمال-جنوب ایفا میکند. با اتصال بنادر جنوبی ایران به اروپا، ظرفیت ترانزیتی کشور را چندین برابر افزایش میدهد.