در روزهای منتهی به اعلام نهایی تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، نظرسنجیای در فضای مجازی انجام شد که نشاندهنده نظرات مخاطبان درباره وضعیت تایید صلاحیت یا عدم صلاحیت هر کاندیدا بود. این نظرسنجی که در دو پلتفرم تلگرام و روبیکا برگزار شد، به بررسی پیشبینی مخاطبان در خصوص تایید صلاحیت داوطلبین شاخص انتخابات […]
در روزهای منتهی به اعلام نهایی تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، نظرسنجیای در فضای مجازی انجام شد که نشاندهنده نظرات مخاطبان درباره وضعیت تایید صلاحیت یا عدم صلاحیت هر کاندیدا بود. این نظرسنجی که در دو پلتفرم تلگرام و روبیکا برگزار شد، به بررسی پیشبینی مخاطبان در خصوص تایید صلاحیت داوطلبین شاخص انتخابات پرداخته است.
نتایج نظرسنجی
این نظرسنجی با مشارکت چشمگیر مخاطبان روبرو شد. به طور کلی ۹۳۰,۴۱۳ رای در این نظرسنجی ثبت شد که ۴۸.۵ درصد از مخاطبان تلگرام و ۵۱.۵ درصد از مخاطبان روبیکا به آن پاسخ دادند. این نظرسنجی روز گذشته و قبل از اعلام نهایی تایید صلاحیتها برگزار شد و نتایج جالبی به همراه داشت.
پیشبینی مخاطبان
یکی از نکات جالب توجه در این نظرسنجی این بود که ۴ نفر اولی که به نظر مردم تایید صلاحیت میشدند، در لیست اعلامی ۶ نفره توسط شورای نگهبان حضور داشتند. این موضوع نشاندهنده دقت و پیشبینی صحیح مخاطبان در خصوص تایید صلاحیت داوطلبین بود.
عوامل موثر بر نظرسنجی
نظرسنجیهای انجام شده در فضای مجازی معمولاً تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارند. برخی از این عوامل شامل محبوبیت کاندیداها، عملکرد گذشته آنها، و فعالیتهای انتخاباتیشان میشود. در این بخش به بررسی این عوامل میپردازیم.
محبوبیت کاندیداها
محبوبیت کاندیداها یکی از مهمترین عواملی است که بر نتایج نظرسنجیها تاثیر میگذارد. کاندیداهایی که در گذشته عملکرد خوبی داشتهاند و در میان مردم شناخته شدهاند، معمولاً در نظرسنجیها رتبه بالاتری کسب میکنند.
عملکرد گذشته
عملکرد گذشته کاندیداها در مناصب مختلف نیز تاثیر زیادی بر نتایج نظرسنجی دارد. مردم بر اساس تجربیات گذشته و عملکرد کاندیداها در مناصب مختلف، نظرات خود را شکل میدهند.
فعالیتهای انتخاباتی
فعالیتهای انتخاباتی و کمپینهای تبلیغاتی نیز نقش مهمی در جذب آرای مخاطبان ایفا میکنند. کاندیداهایی که کمپینهای قوی و موثر دارند، معمولاً در نظرسنجیها موفقتر هستند.
تحلیل نتایج نظرسنجی
نتایج نظرسنجی نشان داد که پیشبینیهای مخاطبان تا حد زیادی با اعلام نهایی شورای نگهبان مطابقت داشته است. این امر میتواند نشاندهنده آگاهی بالای مخاطبان از وضعیت کاندیداها و تحلیلهای منطقی آنان باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این نتایج و تحلیل آنها میپردازیم.
تایید صلاحیتهای پیشبینی شده
۴ نفر اولی که در نظرسنجی مخاطبان به عنوان تایید صلاحیت شدهها پیشبینی شده بودند، در لیست نهایی شورای نگهبان حضور داشتند. این تطابق نشاندهنده دقت بالای مخاطبان در پیشبینی وضعیت تایید صلاحیت کاندیداها است.
عدم تایید صلاحیتهای پیشبینی شده
علاوه بر تایید صلاحیتها، نظرسنجیها همچنین نشان دادند که برخی از کاندیداهایی که مخاطبان پیشبینی کرده بودند رد صلاحیت خواهند شد، واقعاً توسط شورای نگهبان تایید نشدند. این موضوع نیز نشاندهنده تحلیل دقیق مخاطبان است.