سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی کاهش یافت از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳، سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور به ۵۰ لیتر کاهش یافت. این اقدام با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کاهش تقاضای بیش از حد بنزین انجام شده است. پیش از این، سقف سوختگیری در هر نوبت برای دارندگان کارت […]
سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی کاهش یافت
از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳، سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور به ۵۰ لیتر کاهش یافت. این اقدام با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کاهش تقاضای بیش از حد بنزین انجام شده است. پیش از این، سقف سوختگیری در هر نوبت برای دارندگان کارت سوخت شخصی ۶۰ لیتر بود، اما اکنون به ۵۰ لیتر کاهش یافته است. این تغییرات بر تمام استانهای کشور اعمال میشود، به جز استانهای مرزی که نیاز به تنظیمات ویژه دارند.
محدودیتهای جدید برای کارت سوخت شخصی
با اجرای این قانون جدید، دارندگان کارت سوخت شخصی تنها قادر خواهند بود در هر نوبت حداکثر ۵۰ لیتر بنزین دریافت کنند. علاوه بر این، استفاده از کارت سوخت شخصی به دو نوبت در شبانهروز محدود شده است. این به معنی آن است که هر خودرو میتواند دو بار در روز از کارت سوخت شخصی خود استفاده کند. این اقدام به منظور کنترل بهتر مصرف سوخت در سطح کشور و مدیریت تقاضا در جایگاههای سوخت انجام گرفته است.
تغییرات در کارتهای سوخت جایگاهها
علاوه بر کاهش سقف سوختگیری با کارت سوخت شخصی، محدودیتهایی برای کارتهای سوخت جایگاهها نیز اعمال شده است. سقف سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها به ۸۰۰۰ لیتر در یک شبانهروز محدود شده است. همچنین، کارتهای سوختی با سهمیه ۷۰۰۰ لیتری در جایگاههای سوخت توزیع شدهاند. استفاده از هر کارت سوخت در جایگاهها نیز محدود به ۲۵۵ بار در هر شبانهروز شده است.
اهمیت مدیریت مصرف سوخت در شرایط کنونی
کاهش سقف سوختگیری و محدودیتهای جدید برای استفاده از کارتهای سوخت در راستای مدیریت بهتر مصرف انرژی و مقابله با تقاضای زیاد بنزین در کشور انجام شده است. با توجه به افزایش جمعیت خودروها و مصرف سوخت در ایران، دولت ناچار به اعمال سیاستهای جدیدی برای کنترل این موضوع شده است. از سوی دیگر، مدیریت بهتر مصرف سوخت به کاهش مصرف منابع و جلوگیری از ایجاد صفهای طولانی در جایگاههای سوخت کمک میکند.
تأثیر کاهش سقف سوختگیری بر رانندگان
این تصمیم جدید میتواند تأثیرات زیادی بر رانندگان و دارندگان خودروهای شخصی داشته باشد. بسیاری از رانندگان ممکن است با کاهش سقف سوختگیری به مشکل بر بخورند، به ویژه آنهایی که نیاز به سفرهای طولانی دارند. با این حال، دولت اعلام کرده است که این اقدام به منظور بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش مصرف بیرویه انجام شده است. همچنین، پیشبینی شده که این تغییرات میتواند به توزیع عادلانهتر سوخت در سراسر کشور کمک کند.
آینده استفاده از کارت سوخت در ایران
با اجرای این تغییرات، ممکن است در آینده نیز تغییراتی دیگر در نحوه استفاده از کارت سوخت و میزان سهمیهبندی بنزین صورت بگیرد. دولت تلاش دارد تا با بررسی مصرف و الگوهای تقاضا، سیاستهای مناسبتری برای مدیریت سوخت در کشور اتخاذ کند. از سوی دیگر، افزایش تعداد خودروهای برقی و بهبود زیرساختهای حملونقل عمومی میتواند در کاهش مصرف بنزین تأثیرگذار باشد.