یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-12-14
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 7470 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

پایگاه خبری خبرواقعی – روزنامه رمز اقتصاد امروز با تیتر «بنزین، سیگنال تورم یا نماد ناکارآمدی اقتصادی؟» به بررسی نقش بنزین در تورم پرداخت. گزارش نشان می‌دهد وزن مستقیم بنزین در شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از ۲ درصد است؛ اثر اصلی از کانال انتظارات تورمی، یارانه‌های پنهان چندصدهزار میلیاردی و ناترازی‌های بودجه‌ای دولت ناشی می‌شود. […]

پایگاه خبری خبرواقعی – روزنامه رمز اقتصاد امروز با تیتر «بنزین، سیگنال تورم یا نماد ناکارآمدی اقتصادی؟» به بررسی نقش بنزین در تورم پرداخت. گزارش نشان می‌دهد وزن مستقیم بنزین در شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از ۲ درصد است؛ اثر اصلی از کانال انتظارات تورمی، یارانه‌های پنهان چندصدهزار میلیاردی و ناترازی‌های بودجه‌ای دولت ناشی می‌شود.

سیگنال تورم بنزین در فضای اقتصادی ایران

به گزارش رمز اقتصاد، در فضای اقتصادی ایران، هر بار که زمزمه افزایش قیمت بنزین شنیده می‌شود، تورم به سرعت به کانون بحث تبدیل می‌گردد؛ اما آمار رسمی تأکید دارد وزن این کالا در سبد مصرف خانوار ناچیز است.

تورم مزمن ریشه در کسری بودجه دارد

تورم در اقتصاد ایران بیش از دو دهه است که به یک چالش ساختاری تبدیل شده و نرخ آن در بهترین حالت‌ها بالای ۲۰ درصد نوسان کرده است.

بنزین عامل اصلی تورم نیست

در این ساختار پیچیده، قیمت بنزین همیشه به عنوان یکی از حساس‌ترین و جنجالی‌ترین متغیرها ظاهر می‌شود؛ متغیری که با کوچک‌ترین تغییر، افکار عمومی، رسانه‌ها و حتی بازارها را به واکنش وامی‌دارد. اما آیا واقعاً بنزین عامل اصلی این تورم پایدار است؟ یا تنها نقش یک انتقال‌دهنده موقت را ایفا می‌کند؟

سهم بنزین در CPI کمتر از ۲ درصد

بر اساس ضرایب اهمیت مرکز آمار ایران، سهم بنزین و سایر سوخت‌های مصرفی در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) کمتر از ۲ درصد برآورد می‌شود.

اثر مستقیم محدود بر تورم

این رقم به معنای آن است که حتی اگر قیمت بنزین چند برابر شود، اثر مستقیم آن بر تورم کلی محدود خواهد ماند و نمی‌تواند جهش‌های ۱۰ یا ۲۰ درصدی ایجاد کند.

کانال‌های غیرمستقیم تأثیر بنزین

بنابراین، وقتی پس از تغییرات قیمتی بنزین شاهد افزایش تورم هستیم، باید به دنبال کانال‌های غیرمستقیم باشیم.

افزایش هزینه حمل‌ونقل

یکی از این کانال‌ها، افزایش هزینه حمل‌ونقل است.

کانال انتظارات قدرتمندترین است

اما قدرتمندترین کانال تأثیر بنزین بر تورم، کانال انتظارات است.

تجربه‌های گذشته الگو را تأیید می‌کند

مرور تجربه‌های گذشته این الگو را تأیید می‌کند.

تثبیت طولانی‌مدت قیمت بنزین بدون هزینه نیست

از سوی دیگر، تثبیت طولانی‌مدت قیمت بنزین نیز بدون هزینه نیست.

«بنزین نه علت اصلی تورم است و نه راه‌حل آن؛ تنها نمادی است که عمق ناکارآمدی سیاست‌گذاری اقتصادی را نشان می‌دهد. تا اصلاح ریشه‌ای بودجه، نظام بانکی و سیاست ارزی انجام نشود، هیچ تصمیمی درباره قیمت سوخت نمی‌تواند تورم را مهار کند.»

اصلاح قیمت سوخت بدون بسته جبرانی پرهزینه است

اصلاح قیمت سوخت بدون بسته جبرانی هدفمند، همیشه پرهزینه است.

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری خبرواقعی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید