چالشهای تغییرات مداوم در نظام آموزشی کنکور در حالی که هدف اولیه شورایعالی انقلاب فرهنگی از تغییرات کنکور، کاهش استرس و فشار بر داوطلبان بود، هر سال شاهد تغییرات و ابهامات جدیدی در شیوهنامههای اجرایی این آزمون هستیم. این تغییرات نهتنها به کاهش استرس کمک نکرده بلکه باعث افزایش آشفتگی ذهنی و بیاعتمادی گستردهای میان […]
چالشهای تغییرات مداوم در نظام آموزشی کنکور
در حالی که هدف اولیه شورایعالی انقلاب فرهنگی از تغییرات کنکور، کاهش استرس و فشار بر داوطلبان بود، هر سال شاهد تغییرات و ابهامات جدیدی در شیوهنامههای اجرایی این آزمون هستیم. این تغییرات نهتنها به کاهش استرس کمک نکرده بلکه باعث افزایش آشفتگی ذهنی و بیاعتمادی گستردهای میان دانشآموزان، معلمان و خانوادهها شده است.
ابهامات در نحوه تأثیر سوابق تحصیلی و تغییرات ناگهانی
با گذشت سه سال از آغاز اجرای مصوبه جدید کنکور، همچنان شاهد تغییرات بیثبات در نحوه برگزاری آزمون و تأثیر سوابق تحصیلی هستیم. جدیدترین تغییرات در خصوص امتحانات نهایی پایه یازدهم، فضای آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. بهرغم مصوبه قبلی که تعیین دروس نهایی پایه یازدهم را به شورایعالی آموزش و پرورش تفویض کرده بود، تغییرات اخیر موجب نگرانی و اعتراضهای زیادی در میان دانشآموزان و معلمان شده است.
اعتراضها به بیثباتی در تصمیمات شورایعالی انقلاب فرهنگی
فاطمه آگاهی، نماینده مدیران مدارس، با انتقاد از این تصمیمات متناقض گفت: «بیثباتی در تصمیمگیریهای کلان آموزشی، آرامش روانی دانشآموزان را از بین برده و باعث ایجاد اضطراب و بیاعتمادی در سطح جامعه شده است.» بسیاری از خانوادهها و دانشآموزان برای آمادگی دروس نهایی تعطیلات نوروز را صرف کردهاند، اما با اظهارنظرهای جدید، برنامهریزیها بهطور کامل دچار اختلال شده است.
آثار تغییرات کنکور بر دانشآموزان و داوطلبان کنکور
تغییرات و تصمیمات دیرهنگام نهتنها آرامش داوطلبان را به هم زده، بلکه برنامهریزیهای تحصیلی را مختل کرده است. داوطلبان کنکور بهدنبال اطمینان از ثابت بودن برنامهها و شیوههای برگزاری کنکور هستند، اما تغییرات مداوم باعث افزایش استرس و اضطراب در این دوران حساس میشود.
نیاز به برنامهریزی ثابت و اطلاعرسانی شفاف
تغییرات و سیاستگذاریهای ناپایدار در مورد کنکور، نهتنها هدف اولیه کاهش استرس را محقق نکرده بلکه مشکلات جدیدی برای داوطلبان ایجاد کرده است. این تغییرات، که بهطور مداوم و بدون اطلاعرسانی شفاف اعمال میشوند، اعتماد عمومی به نهادهای آموزشی را کاهش داده و اضطراب و سردرگمی را در میان دانشآموزان و خانوادهها افزایش میدهد. مسئولین باید در تصمیمات آتی خود، ثبات بیشتری ایجاد کرده و از ایجاد تغییرات ناگهانی اجتناب کنند.